مقایسه تحلیلی باروک و سبک هندی

نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:

باروک (Baroque) شیوه‌ای است در هنر که از اواخر سده‌‌ی ۱۶ میلادی در ایتالیا آغاز شد و تا اواخر سده‌ی‌ ۱۸ میلادی در اروپا رواج داشت و سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت.این جریان ابتدا در هنر معمارى ظاهر شد و به‌تدریج در ادبیات، هنرهاى تجسمى و موسیقى رسوخ کرد.باروک، هنری است با ساختار بسیار قوی که در شعر و نثرش، استعاره‌ها و کنایه‌ها همان نقشی را ایفا می‌کنند که در معماری‌اش، قوس‌ها، مارپیچ‌ها و اشکال حلزونی.هنر باروک به‌دلیل استفاده‌‌ی زیاد از جزئیات و گردش چشم بر آثار آن، هنرى پویا و متحرک است و ممکن است مخاطب را گیج کند، چشمانش را خیره سازد و او را از عادت‌های روزمره‌ی‌ خود دور نماید. درون‏مایه‏های‏ اصلی هنر باروک مانند حرکت و پویایی،بی‏ثباتی زندگی و دنیا،بهره بردن از لحظات‏ گذرای عمر،عصیان در برابر ادبیات کلاسیک و به شگفتی واداشتن مخاطب و... در اشعار شاعران سبک هندی نیز دیده می‌شود. شرق شناسان اروپایی نه تنها این دو مکتب را با هم منطبق دانسته‌اند بلکه از عنوان باروک برای سبک هندی استفاده کرده‌اند. به طور خلاصه می‌توان گفت: باروک آن چیزی است که کلاسیک نیست. از نظر ادبی باروک اغلب در برابر کلاسیسیسم معنی می‌شود. در این پژوهش ضمن معرفی سبک باروک، به بررسی تحلیلی و تطبیقی این سبک با شعر شاعران سبک هندی پرداخته شده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

امیری و سبک هندی

امیری فیروزکوهی ‘متخلّص به ((امیر)) شاعر قصیده سرا و غزل پرداز معاصر ‘ از خاندانی است صاحب نام. او درمیان سخنوران معاصر چهره ای دارد شناخته شده با تمام ویژگیهای یک شاعر طراز اول. امیری نه تنها در حوزه غزل و قصیده‘بلکه در میدان انواع دیگر شعر طبعی دارد به روانی آب‘زلال و صاف. اگرچه غزلش در نازک خیالی غزل صائب را به یاد می آورد‘ اما شهرتش در پیروی از سبک هندی بیشتر به جهت دفاع توأم با هواداری و...

متن کامل

بررسی تطبیقی مکتب باروک با سبک هندی (مطالعه موردی: بیدل دهلوی)

نهضت باروک از ایتالیا آغاز شد و تمام اروپا را فراگرفت. مکتب باروک پس از عصر باشکوه رنسانس و سبک هندی پس از دوره عراقی شکل گرفت. این دو رابطه ای استوار با هم دارند. برای مثال، قالب رایج در هر دو مکتب، غزل است و مضامینی چون حرکت و استحاله، تأکید بر صورت های عینی و تجسمی، تکیه بر زیبایی های جسمی، چگونگی وصف طبیعت، تسلط دکور، آشنایی زدایی و... در هر دو مشترک است. در ادبیات باروک عدم تقلید از قدما، ...

متن کامل

مقیاس‌های شاعرانه و سبک هندی

مقیاس‌های شاعرانه، یکی از آرایه‌های زیبای ادبی است که تاکنون ناشناخته مانده و کمتر کسی به واجست آن پرداخته است. این آرایة ادبی در دستور زبان فارسی هم چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. برخی دستورنگاران متوجه آن شده و از آن با عنوان‌های وابسته‌های عددی، روشنگر، صفت شمارشی مرکّب، ممیز، رابط‌های کلّی عددی یاد کرده‌اند. در این مقاله، به بررسی مقیاس‌های شاعرانه از قرن پنجم تا قرن دوازدهم، سبک خراسانی ...

متن کامل

بررسی تطبیقی مکتب باروک با سبک هندی (مطالعة موردی: بیدل دهلوی)

نهضت باروک از ایتالیا آغاز شد و تمام اروپا را فراگرفت. مکتب باروک پس از عصر باشکوه رنسانس و سبک هندی پس از دورة عراقی شکل گرفت. این دو رابطه¬ای استوار با هم دارند. برای مثال، قالب رایج در هر دو مکتب، غزل است و مضامینی چون حرکت و استحاله، تأکید بر صورت های عینی و تجسمی، تکیه بر زیبایی های جسمی، چگونگی وصف طبیعت، تسلط دکور، آشنایی زدایی و... در هر دو مشترک است. در ادبیات باروک عدم تقلید از قدما، ...

متن کامل

سبک هندی و مکتب اصفهان

برای لذت بردن و درک آثار ادبی و هنری متنوع، آشنایی با سنت‌های ادبی و هنری هر عصر و ویژگی حاکم بر فرهنگ آن دوران ضروری به نظر می‌رسد و از آنجا که هیچ هنر کامل و جاودانه‌ای در ظهور و تداوم خویش از مجموعه جریانات پیرامون خود بی‌بهره نیست، لذا با توجه به این امر می‌توان شناختی کامل‌تر از هنر آن دوران را فراهم آورد. در این میان پیوستگی میان هنرها و از آن میان ارتباط انکارناپذیر میان شعر و نقاشی ایرا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 1

صفحات  26- 44

تاریخ انتشار 2014-03-01

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023